ABSTRACT: This research investigation was carried out so as to establish the advantages and drawbacks of the proposal to have virtual education at UPIICSA from the IPN. Such limitations will determine the feasibility of operation of the proposal, following certain criteria and parameters (established by the author), and taking into account the theoretical and philosophical principles of long-distance virtual education. If true, these criteria will enable students to integrate within an educational process, which is based on different strategies so as to reach its academic expectations. The methodological process utilised in the construction of the theoretical frame of the thesis initially included the following techniques: grammatical-logical semantics and analysis encyclopaedic synthesis, and documental research, complemented by the creation of three different instruments, applied to the personnel of the informatics unit, the TV-educational centre, and a sample of the personnel at UPIICSA. The questionnaires, previously applied and tested, underwent a statistical-descriptive analysis, which generated the results and conclusions of this research thesis. Such results indicated the limitations of the physical and humanistic infrastructure cannot allow operating this proposal of virtual education at UPIICSA, which is documented in the content of the thesis.
RESUMEN: La presente investigación-tesis se realizó con el objetivo de establecer las ventajas y limitaciones de la propuesta de educación virtual planteada por la UPIICSA del IPN. Ventajas y limitaciones que determinan la factibilidad de operacionalización de la misma, de acuerdo a una serie de criterios y parámetros (establecidos por el autor), tomando como base los principios teóricos y filosóficos de la educación virtual a distancia; criterios y parámetros que al cumplirse permitan al educando integrarse a un proceso educativo fundamentado en diversas estrategias que le faciliten lograr sus expectativas académicas. El proceso metodológico empleado en la construcción del marco teórico de la tesis, incluyó inicialmente las técnicas gramatical-lógico semántica y la de análisis síntesis enciclopédica, posteriormente mediante un trabajo de campo y búsqueda documental, complementado con la creación de tres diferentes instrumentos, aplicados al personal de la Unidad de Informática, del Centro Teleeducativo y a una muestra del personal docente de UPIICSA. Previo piloteo y aplicación, los cuestionarios fueron sometidos a un análisis estadístico descriptivo, que como método de comprobación, permitió generar los resultados y conclusiones de la presente tesis. Estos resultados indican que las limitantes de infraestructura, física y humana impiden actualmente operacionalizar la propuesta de educación virtual en UPIICSA del IPN, lo cual queda documentado y fundamentado en el contenido de la tesis. Palabras clave: Educación, educación a distancia, criterios, parámetros.